maandag 25 mei 2015

Ossenhart en mayo.



Ik kocht zo'n prachtige tomaat 'Coeur de boeuf'. Je ziet ze nu overal en toen de natuurwinkel ze in de aanbieding had, wilde ik ze proberen.

Of ik ze nu zo lekker vind? Dat kan aan het moment en de tijd liggen. Ik zou ze vaker moeten eten om er echt een oordeel over te hebben. Prachtig vind ik ze wel.


Dit zijn bijzondere tomaten omdat ze anders rijpen dan andere tomaten. Ze rijpen namelijk van binnen naar buiten en dat maakt dat ze ook groenig (juist dan zegt men) lekker zijn.
Groenig zou je ze goed in koude gerechten kunnen gebruiken, rood juist in warme.

Ik heb ze maar als garnering op de vrij lompe pastasalade gelegd. Met zelfgemaakte mayo!! Nu ik van Hannah heb geleerd hoe simpel dat is, doe ik niet meer anders. Op zich niet goed.....echt niet goed.....maar wel bio. Dat dan weer wel!!

Recept mayo:
- twee eierdooiers
-250 ml zonnebloemolie
-twee theelepels mosterd
-zout en peper (niet te weinig)
-scheut azijn
-Griekse yoghurt
-eetlepel honing
-citroensap


Roer de eidooiers met de azijn, mosterd, zout en peper goed los met een vork en gebruik verder de mixer.


Ik zet de mengkom een beetje scheef, half op een theedoek anders is er weinig massa om te mixen.
Terwijl je mixt voeg je druppelsgewijs en later in een dun straaltje zonnebloemolie toe.
Als alle olie is opgenomen voeg ik (op aanraden van Hannah dus) yoghurt toe.
Ik gebruik romige Griekse yoghurt.Tot slot nog een lepel honing en naar smaak citroensap.
Vooral door de laatste ingrediënten bepaal je de smaak.

Favoriet bij de kinderen (die zijn 18+ hè) is de variatie met tomatenketchup, veel peper en een scheut whisky. Goed bij garnalen. (goed bij alles eigenlijk ;-))

Nu ik bovenstaande foto zie weet ik wat ik vergeten ben.
Moeskers moestuin (KLIK) vertelde ergens dat je ook 'lui' kunt zaaien. Gewoon een tomaatje uitdrukken boven de grond. Nu is mij dat niet gelukt, maar zaaiversie 2 is ook om te onthouden.
Zij smeert de zaadjes op een wc-papiertje en laat dat drogen. Eigenlijk heb je dan gewoon een zaaimatje. Nee, de link verwijst niet naar die handigheidjes. Die kon ik niet terugvinden en dit gaat ook over zaaien. Haar blog lees ik gewoon altijd met plezier en dat wilde ik even delen.


(mijn tomatenplantjes in de ochtendzon. Een stuk of 100, dus eh.....tomaten zat zou je denken)

Ik wens jullie een fijne dag. Het liefst met veel zonneschijn!

11 opmerkingen:

  1. Die mayo gaan we eens maken heerlijk lijkt me nu al

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zien er wel erg smakelijk uit hoor. Wat mis ik tomaten, nu ik ze niet meer verdragen kan! En oh.. die mayo laat ik ook maar even voorbij gaan.. Alhoewel.. voor de rest van het gezin misschien toch maar eens uitproberen.. ;o)

    Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachttomaat! Zo een heb ik nog nooit eerder gezien. Mayonaise zelf maken heb ik me nog nooit aan gewaagd. Ooit wel eens gehoord dat het makkelijk gaat schiften als je het zelf maakt. Misschien maar eens een poging wagen want lekkere biomayonaise heb ik nog nooit kunnen vinden in de schappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een aparte tomaat, die had ik nog niet eerder gezien. Dat zijn een hoop tomatenplantjes, dus dat wordt straks vast een mooie oogst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze tomaat heb ik niet eerder gezien: mooi is hij. En 100 tomatenplantjes: tjonge. Zijn het buitentomaten of heb je ze in de kas?
    Ik ben altijd benieuwd welk buitenras het zonder ziekten redt in ons klimaat.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In tomaten zijn zoveel varianten. Deze is echt geweldig en een streling voor het oog. Mooie foto's heb je ervan gemaakt. Smullen !
    Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De tomaat ziet er lekker en mooi uit. Net een uit de hand gelopen bloementekening :) En oeh ja, de mayo ga ik ook echt uitproberen - voor de rest van het gezin.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi, het lijken wel bloemen....................

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Net ook 'Coeur de boeuf' gekocht. Of ze smaken weet ik niet, maar ze liggen nog even op een schaal mooi te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Madelief,
    Via Marthy kom ik op jouw blog terecht, komt door de prachtige tomaten, en ik zie allemaal leuke dingen.
    Ik ga ook eens op zoek naar die tomaten, heb ze nog nooit gezien.
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen