zondag 17 mei 2015

Over het Singermuseum in Laren.

Zie je me staan, daar tussen haar borsten?


Wij waren een paar dagen weg.
Hier waren we, op een keurige camping.



Onder de rook van Amsterdam.



Zodat we simpel met de bus naar daar konden en geen zorg hadden over wat dan ook.
En het was een succes.
Hoe we waren?
Welnu, ik geef het schoorvoetend toe....
maar we waren zo.


Met de caravan waarmee mijn ouders eindeloos veel kampeerden. 
Mijn vader wilde heel graag dat ook wij plezier zouden beleven aan de caravan en na drie jaar tutten en wachten en twijfelen enzo (want wij kamperen nu eenmaal met een tent), besloten we nu op stap te gaan. Omdat we naar Amsterdam wilden.
En eerlijk is eerlijk, het was uitermate prettig.
Je eigen huis op wielen mee.
Nou ja, een klein dopje is het maar, maar je draait de pootjes uit en je staat. En hebt in één klap alles bij de hand.
Woensdag na de vergadering (wij hadden geen vakantie) vertrokken we.


Op Hemelvaartdag gingen we naar het Singer-museum in Laren.
Ik ben  fan van het SINGER (klik). Het is er mooi, de zalen zijn wisselend licht en donkerder en het is niet zo groot. Er hangt een ietwat deftige sfeer, maar zo één waarin iedereen welkom is. En dat vind ik fijn. Er is een mooie tuin, een beetje Rodin en nu dus heel veel Leo van Gestel nu. Wil je nog kijken? Dat kan nog tot en met Pinksteren en ik raad het je aan. Je kunt een 'luistertour' doen en die is echt leuk.
Dagboekfragementen worden gelezen waardoor zijn leven en werk meer diepgang krijgen.



Van Gestel heeft allerlei fases in zijn schilderwerk gekend en die worden onderbouwd en verwoord. Centraal in zijn werk staat een grote brand in 1929 waarbij veel werk verloren is gegaan. Gaandeweg de tentoonstelling voel je die gebeurtenis groter worden en voelde ik zelfs hoe heftig dat moet zijn geweest. 








Een echte Addy van den Krommenacker. Hij liet zich inspireren door Leo van Gestel.
Een suppoost sprak me aan toen ik aan het fotograferen was (?!) en vertelde dat sommigen het helemaal niks vinden en anderen laaiend enthousiast zijn. Hoe de stof pas op het laatste moment klaar was en er een modeshow was dwars door het hele museum heen. 



Leo van Gestel, verblijvend op Mallorca.



Na de dood van William Singer liet zijn vrouw Anna aan de ene kant van hun villa een concertzaal bouwen en aan de andere kant een museumvleugel, rondom een prachtige beeldentuin.
Het Singer Laren bestaat sinds het midden van de vorige eeuw.






In de tuin is modern werk te zien en nu in de lente, bij zonneschijn, is het zowiezo goed toeven daar.


















11 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto's allemaal. En die camping, verwacht je niet zo vlak bij Amsterdam zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie blog Madelief. Alsof ik er even bij was!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi, ik ga het noteren om eens in de vakantie naar toe te gaan. Bedankt voor de tip!
    Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om te lezen over het singer museum,ben er vaak geweest want het is voor mij te fietsen...Je had een bakkie bij ons op de tuin kunnen doen!!!.en zo'n huisje op wielen lijkt mij heel handig. In een vorig leven had ik een zeilboot en dat was ook zo'n inimienie huisje maar dan op het water.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ja, dat was wat geweest, koffie drinken bij jullie op de tuin.....had ik erg leuk gevonden!!
      Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat er mensen zonder tuinen zijn daar in die regio......want de huizen en tuinen verbazen me daar altijd enorm. Wat een overdaad ;-)
      Dag, Madelief.

      Verwijderen
  5. Haha, nou het lijkt mij stiekempjes ook wel heeeel ideaal hoor, zo' n sleephut! ;-)
    Mooie foto's! Bedankt voor de rondleiding! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie foto's en wat een landelijke camping zo vlak onder Amsterdam.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Daar ga ik zeker heen als we weer terug in Nederland zijn, mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ha! je was in de buurt wat leuk (Singer is mijn oude stageplek, mooi he?!)

    BeantwoordenVerwijderen