maandag 18 mei 2015

Schoonheid en drukte. Rijksmuseum.



Het was druk in het Rijks....en niet een beetje. En dat wisten we, maar we hadden veel beter voorbereid kunnen zijn dan we waren. 
Ja, we hadden een museumkaart, maar hadden via internet een toeslagkaartje kunnen kopen.
En de drukte vond ik bijna niet te doen.
Want ik ga nu eenmaal niet 10 minuten wachten en langzaam schuifelen om recht voor een schilderij te kunnen staan. Mijn ogen zien van alles, maar mijn hoofd kan niet genieten. 
Hoe lang mag ik blijven staan?Kan ik dichtbij gaan kijken en vervolgens achteruit lopen??
Waarom ruik ik ook elk luchtje, voel ik de adem van andere mensen in mijn nek en vallen mij ogenblikkelijk bepaalde mensen op?
En dus vond ik het niet heel fijn ,maar werd het wel een mooie dag.
Want het is er prachtig in het Rijks en ik verheug me alvast op een volgend bezoek.
Nu weet ik bijvoorbeeld dat april, mei en augustus de drukste maanden zijn  voor een bezoek en weet ik ook dat allerlei mensen allerlei tips op internet zetten om het anders aan te pakken.
Maar ja, dat had ik gewoon niet bedacht.






Soms is drukte een reden om andere dingen te gaan bekijken. Die je  anders over het hoofd zou hebben gezien. En daar kan ik dan weer extra van genieten.














OVER SHYLIGHT.


SHYLIGHT (klik voor het ontstaansproces) vond ik wel een  hoogtepunt. De bewegende lampen die bijna dansend in het trappenhuis hangen zijn zo prachtig.  Ik herinner me dat Bettie er ook al eens over blogde en ik wilde ze perse zien. Dat is dus gelukt. De foto's geven de beweging op geen enkele manier weer dus de filmpjes MOET je zien.
SHYLIGHT II laat de bewegingen zien. 




De middag brachten we slenterend en winkelend door. Gewoon, alle tijd van de wereld, zonnetje en overal kleur en frisheid. 
Koffie, winkelen....langzamerhand terug naar de bus, om weer binnen een kwartier in Landsmeer te zijn
  En mooi weer....het kon niet beter.











4 opmerkingen:

  1. N oah vertelde vol vuur over die lampen en wilde thuis ook wat gaan knutselen om dat voor elkaar te gaan krijgen;-) Inderdaad prachtig, nu ik het ook zelf kan zien! Lang leve Y ou T ube!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is het lastige van die geweldige tentoonstellingen: de drukte...
    Je beschrijft het zoals ik het ook zou ervaren. Ik begrijp dat je beter eerst goed "huiswerk" kan gaan doen op internet voordat je je in een druk museum stort.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hab mijn bezoek aan het Rijks wel goed gepland en kon zo doorlopen begin april. Maar dan nog is het druk. Ik zou weleens helemaal alleen door die zalen willen slenteren. Dat lijkt mij heerlijk.
    Hartelijke groeten El

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat jammer dat het zo druk was. Dan hadden wij toch meer bof.. en niet eens gepland ;o) Maar je bent zeker weer een ervaring rijker, en das ook mooi. Iets om met plezier op terug te kijken, toch?

    BeantwoordenVerwijderen